יום ראשון, 14 בפברואר 2016

זירה שניה-פרסום סמוי

הקטע שאני בחרי הוא קליפ של השיר "Pretty girls" של בריטני ספירס בשיתוף עם הראפרית איגי אזלייה.

https://www.youtube.com/watch?v=uV2uebhnqOw



פרסום סמוי-

מוגדר כהחדרה מכוונת של מותגים אל תוך התכנים המערכתיים. את תהליך החדרתו של המותג לתוכן היצירתי מניעים המפיק או המפרסם. השימוש בפרסום סמוי אינו חדש. מפרסמים מקצים סכומים גדולים למדיי לפרסום הסמוי, וניכר כי גם מפיקים מסתמכים על תקציבים אלו כמקורות מימון להפקותיהם.

פרסום סמוי בקליפ-

במהלך הקליפ ראיתי מספר  מוצרים שמפורסמים כחלק מעלילת הקליפ-  בקבוק ורוד שעליו הכיתוב MateFit שזוהי חברה אשר משווקת תה מיוחד לניקוי רעלים שמבטיח הורדה במשקל, שעון אדום של G-SHOCK ,  מכונית של BMW  ומרצדס,  פרסומת נוספת היא פלאפון ישן שלטענת בריטני ספירס הוא "שבור" והזמרת השנייה הופכת אותו לטלפון חדשני של חברת סמסונג. ישנן עוד פרסומות סמויות למשל כמו מותגי ביגוד שהאנשים שבקליפ לובשים.


 

מותגים-
מותג הנו שם או סימן מסחרי. מוצר, שבהגדרתו הוא - דבר שנועד לענות על צורך של החברה, מותג הוא מוצר שיש לו בידול משאר המוצרים בתחומו. מותג הוא סט של הבטחות ייחודיות בעלות ערך מוסף שאין למוצרים האחרים בתחום. וללא הבידול הזה וללא הבטחותיו הייחודיות למוצר, המוצר איננו מותג אלא מוצר מסחרי. מותג הוא מכלול של מה שאנשים אומרים וחושבים על המוצר, על שירות או על החברה ומה שהם מרגישים כלפיה. 

מותגים בקליפ-

בקליפ זה מופעים מספר מוצרים אשר נחשבים כמותגים. השעון של G-SHOCK הוא מותג מפורסם של שעוני יוקרה של חברת "קסיו" (casio) . החברה מבטיחה סט של הבטחות ייחודיות בעלות ערך מוסף שאין למוצרים אחרים בתחום- על פי הערך בויקיפדיה:
G- SHOCK הוא מותג שעונים מתוצרת חברת קסיו, המתאפיינים בעמידותם כנגד זעזועים ומכות קשות, השעונים מיוצרים בעיקר לספורטאים, מטיילים, הרפתקנים, צוללניםלוחמים ובכלל לעוסקים במקצועות מאומצים, כיוון שהשעון יכול להיות יעיל בספורט עם תכונות שימושיות כקוצב זמן ושעון עצר" מותג נוסף הוא מכוניות המרצדס והBMW. אלה מכוניות אשר נחשבות יוקרתיות, מותגים בינלאומיים אשר 
שולטים במספר דגמי רכב נפוצים כמו רולס רויס, מיני (BMW) וגם ממנים מכוניות למרוצים כמו פורמולה 1, בנוסף חברת מרצדס נותנת חסות על מספר קבוצות ספורט.
המותג הנוסף הוא חברת סמסונג שמפרסמת פלאפון חדש שלה בקליפ (samsung galaxy s6). החברה היא חברה אשר מחזיקה מספר חברות בת ולכן יש לה כוח והשפעה ברחבי העולם. מותגים נוספים אשר פחות בולטים בקליפ הם בגדים של חברת nike ואדידס, חברות אלה הן בעלות יוקרה , אשר נחשבות חברות "שוות".


שקיפות  – שקיפות משמעה הפיכת האינטרסים המסחריים המוטמעים בתוכן לשקופים וגלויים לציבור. אלא עד שיוחלט אלו גופי פיקוח צריכים להתמודד עם הבעיה בכל מדינה ובאלו כלים ראוי להתמודד איתה, נותר הציבור חשוף לשטף של מסרים מסחריים שאינם מזוהים ככאלה. עקרון השקיפות יכול להיות מיושם בשני ערוצים מקבילים: סימון ודיון. הכוונה היא לסימון ברור של תכנים שהופקו במימון מסחרי תוך שילוב של הגורם המממן ולדיון ציבורי בנושא, קרי פרסומים בתקשורת, פעולות חינוך וחשיפה של מסרים מניפולטיביים (למשל ברשתות חברתיות).


שקיפות בקליפ-
בקליפ הזה ישנם מספר מוצרים אשר מוצגים באופן ברור ושקוף במוצרים שהקליפ מנסה לשווה ולמכור לקהל הצופים. הבקבוק של חברת MateFit היה מוצג באופן מושלם, השם של החברה היה מוצג באופן גדול וברור בפריים והייתה השתהות של הצילום על הבקבוק בכדי שהקהל יבין את המסר וידע איזה מותג מפורסם. בנוסף גם הפלאפון גלקסי S6 של חברת סמסונג מוחזק על ידי הכוכבות בצורה ברורה מול המצלמה.
זה ברור כי התכנים שהועברו תוך כדי הצגת המוצר (שהמוצר הוא טוב ויפה) הופקו במימון מסחרי בכדי לגרום לדיון ציבורי בנושא ולתת פרסום למוצר.



תמונות של מוצרים בקליפ:








שאלה מהותית-
האם אנשים אשר מוכרים ברשתות החברתיות מוכנים להקריב את האמונות האישיות שלהם בכדי לפרסם מוצרים ולקבל על זה כסף, למרות שהם לא מאמינים במוצר?

ישנם אנשים שונים, בעיקר ברשתות חברתיות אשר מפרסמים מוצרים שונים ומקבלים על כך כסף. רוב הפעמים החברה פונה לאדם שנחשב "בולט" בחברה ולכן הם יכולים להוות פלטפורמה טובה לפרסום מוצר, למשל כמו יוטיוברים (אנשים שעושים סרטונים באופן קבוע ביוטיוב). לפעמים אנשים אלו מצהירים מראש כי הם מפרסמים את המוצר וכי הם מאמינים בו ולכן הסכימו לפרסם אותו. אך ישנם אנשים שמפרסמים מוצר רק בשביל הכסף, אפשר לקרוא לתהליך זה "התמסחרות". לפעמים האדם אפילו לא ניסה את המוצר ולא יודע שהוא יכול אולי להזיק לקהל, האדם מאבד את האתיות שלו בכך שהוא מפרסם מוצר מבלי להאמין בו.
בכתבה בעיתון "העין השביעית" נכתב כי בתכנית הבריאות של ד"ר רפי קרסו דורשים אלפי שקלים בכדי לפרסם מוצרים בתכנית וכי כל מטרת פרסום המוצרים השונים היא רק לרווח כספי ולא בכדי להעביר מסר חיובי על המוצר לצופים. נאמר :"(פרופסור קרסו)מוכר אייטמים בתכניתו כדבר שבשגרה מתוך מטרה שאותם רוכשים יעשו בהם שימוש לצורך קידום כל אחד ומוצרו הוא", טענה זו נאמרה על ידי חברה אשר נתבעה על ידי פרופ' קרסו ולכן היא הציגה את החשבונית שאותה שילמו בכדי להראות את הצביעות אשר מתרחשת בתכנית בהקשר של פרסום מוצרים.
על פי הכתבה באתר ynet- "סמי צפייה: הפרסום הסמוי משתלט על המסך" :"הטענה הרווחת בקרב מתנגדי הפרסום הסמוי היא שככל שהגורמים המסחריים מעורבים יותר בתוכן המשודר ,ממילא נראה תכניות רבות יותר שמתאימות למפרסמים, כגון תכניות ריאליטי ותכניות בישול וסגנון חיים. לעומת זאת, תכניות סוגה עילית ותיעוד של סוגיות חברתיות קשות יישארו מחוץ לתחום. מעבר לכך, החשש הוא שהמפרסמים ישפיעו על יוצרי התוכניות ויפגעו בעצמאות היצירה ובאמינותה. התכנים שיקיפו אותנו ימולאו באינטרסים שיווקיים ובערכים ממותגים, ושוק הרעיונות יהפוך בסופו של דבר לערימה של פסולת מסחרית."כלומר, הפרסום הסמוי אשר מושך את העין של הצופה, מטעה אותו ונותן לו תמונה שגויה לגבי המוצר שנמכר.
לפי דעתי, יש לאכוף את תופעת הפרסום הסמוי בטלוויזיה, ולהמשיך את הביקורת הנוקבת עליו, יחד עם זאת ניתן עדיין לפרסם מוצרים בפלטפורמות שונות אך עם הודעה מראש כי המוצר הוא מוצר ממומן ובדיקה לעומק של אמינות המוצר בכדי לא לרמות את הקהל.




מקורות:
כתבה מעיתון"העין השביעית" - 

http://www.the7eye.org.il/182996

כתבה מynet:
http://www.nrg.co.il/online/47/ART2/532/861.html









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה